logo melissa milis

Mijn eerste RAW food taart...

Iemand al bekend met RAW food? (Zo niet, begin hier met lezen) Ik stootte een tijdje terug op de blog van Jess: Wellness Warrior. Jess kreeg op jonge leeftijd ongeneesbare kanker en leeft sindsdien op een RAW food dieet (en onderging ook de GERSON therapie in Mexico). Alhoewel ik sceptisch genoeg ben en weet dat kanker -of eender welke andere ziekte- niet te genezen valt met eten, geloof ik wel in de helende en energiegevende kracht van voedsel en anderzijds ook op de negatieve spiraal die veel voedsel ons kan geven.

Ik zal nooit een RAW-food meisje zijn want ik eet veel te graag vlees en ander lekkers zoals snoep ;-) (ook gekookte maaltijden) maar vind het wel bijzonder interessant om te kijken welk eten je kracht geeft, welk eten goed voor je lichaam is en hoe ik mijn lichaam kan geven wat het nodig heeft. Dus vandaag, op mijn vrije dag, ging ik naar de winkel en kocht alle (of bijna alle, want RAW food is hier helemaal nog niet zo bekend als in Amerika) ingrediënten voor een lekkere chocolade taart met bananen en kokosnoten slagroom. Alleen maar "goede" ingrediënten zitten er in deze taart en de oven moet geen minuut gebruikt worden. Raar vond ik dat maar proberen, kan geen kwaad.



Omdat in de typische Belgische dorpswinkel om de hoek niet alles te vinden was, heb ik het recept een beetje aangepast en deed ik het dus zo:

Beslag:


- 1 kopje amandelnoten
- 1 kopje hazelnoten
- half kopje met rozijnen en cranberry's
- klein beetje agave-honing/siroop

Deze samenvoegen in een foodprocessor of mixer en mixen tot het heel fijn is.
Op een bakvorm of bord leggen tot een mooie korst gelijkmatig uitstrijken.

Vulling:

- 1/4 kopje pure cacao poeder (gezond!)
- 2 bananen
- 2 eetlepels zonnebloemolie
- 4 eetlepels agave-honing/siroop
- 1/4 kopje amandelmelk
- 1 eetlepel pindanotenboter

Al deze ingrediënten in de foodprocessor of mixer en mixen tot een mooi geheel, laten opstijven in de frio en daarna op de korst gieten die hard is geworden in de frigo. Hierop kan je enkele schijfjes banaan leggen.

Cocosnotenslagroom:

- 1 blikje cocosnotenmelk die een nacht in de frigo heeft gestaan
- (eventueel) klein beetje zoetstof zoals stevia

Omdat de cocosnotenmelk in de frigo gestaan heeft is die vanboven hard geworden, dit hardere/papperige deel melk kan je afscheppen en mengen met je zoetstof en opkloppen tot slagroom, over de taart smeren et voilà! Je bent klaar!



De taart staat ondertussen te wachten in de frigo, ik ben benieuwd!

Dit is zeker niet de laatste keer dat ik een RAW food dessert op tafel tover op zondag, I'm sure.

Love,
Melissa


PS. geen zin om zelf RAW food te maken? Er zijn sinds korte enkele leuke RAW-food bars en restaurants in belgië, meer hierover in een volgende post!

PSS. dit RAW-food eten is ook voor mij nieuw en een experiment maar ik geloof er zeker in dat eten een belangrijk onderdeel is van je gezondheid en positieve ingesteldheid van lichaam en geest, geef me dus even tijd om dit "onderzoeken" voor mezelf, ik ben zeker niet op de veganistische wagen gesprongen (ik eet te graag en lust ook veel te veel om enkel groenten en fruit te gaan eten ;-)) maar wou dit nieuwe stukje in mijn leven wel delen! Be kind!

PSSS. alle foto's en recepten van deze post kan je hier vinden!
at 11:53 AMComments (3)

3 comments :

A. Van Lommel said...

Interessant! Ik probeer ook graag nieuwe recepten uit. Aan raw-food heb ik me echter nog niet gewaagd. Dit ziet er wel lekker uit, maar ook heel zwaar. Smaakte het? En 'pindanotenboter', is dat gewoon pindakaas, of iets anders?
Ik moest zelf een jaar geleden een website bouwen voor m'n studie 'lerarenopleiding Project Kunstvakken' en heb toen een website gemaakt met (redelijk) gezonde gebakrecepten die ik her en der verzameld en uitgetest had. Er staat ook een pagina met productinfo op. Misschien wil je het eens bekijken? Zou ik leuk vinden. Dit is de url: http://users.telenet.be/Vitamine-G/html/Home.html
Vriendelijke groetjes
Anneleen

melissamilis said...

Leuk Anneleen, ik ga meteen eens kijken!
Of het smaakt valt nog af te wachten, hij staat nog op te stijven in de frigo ;-)

Veel liefs en have fun! Melissa

Mino Paper Sweets said...

Ziet er heerlijk uit! Die ga ik ook eens proberen! Al eens gelezen over Ayurvedisch koken? Zegt je welk type je bent en welke voeding je kan helpen "in balans" te brengen. Lijkt op het eerste zicht nogal onzin, maar eigenlijk klopt het wel ... En 't is ook gewoon lekker, da's voor mij nog altijd het belangrijkste ;-)

groetjes!
Liesbet

hello my dear

i am a girl named melissa, married to a boy named jan. together we are building a house, photographing and filming weddings, dreaming of a creative life, inspiring you all with wedding ideas and learning each day to be happy.

Affiliates

Solden 2015 250x250 EU_175x175.gif brussels airlines Solden bij bol.com! BE NL Mens 200x200 Accessoires